Techniekteams vormen de ruggengraat van het concept 'Onderwijs helpt Onderwijs bij techniekeducatie in het basisonderwijs'.
Toegevoegde waarde techniekteams
Jonge techniekteams zijn in staat het basisonderwijs in twee opzichten een enorme kwaliteitsimpuls te geven. Inhoudelijk krijgen kinderen vanaf het begin van hun opleiding de kans ontdekkend en ondernemend bezig te zijn met natuur- en techniekvraagstukken. De leeromgeving wordt daardoor in hoge mate uitdagend en inspirerend. Maar ook de coachende rol van techniekjongeren levert een krachtige didactische impuls aan dat onderwijs. Andere maatschappelijke organisaties als Scouting Nederland, hockeyclubs en zeilscholen kennen al lang zo'n vorm van kennisrecycling voor jongeren door jongeren. Samenstelling teams De verwachting is, dat OhO-t-projecten voor een grotere instroom jongeren in de technieksector zorgen. Dat is van algemeen belang, maar zeker ook in het belang van de onderwijskolom techniek zelf. Daarom is die hele kolom betrokken bij het rekruteren van jongeren voor techniekteams die het onderwijs begeleiden. Het aantrekkelijke voor deze leerlingen en studenten is, dat zij van elkaar kunnen leren en dat zwakkeren zich kunnen optrekken aan de sterken. Taakverdeling techniekteams Bij de voorbereiding en uitvoering van een OhO-t-project gaat het om de uitvoering van verschillende taken die passen bij het verschillend niveau van de teamleden. Afronding en evaluatie zijn voorbehouden aan de teamleider. Inhoud techniekprogramma's . Over de inhoud van techniekprogramma's in het basisonderwijs bestaan verschillende opvattingen. Er zijn vier onderwerpen ondergebracht in doorlopende leerlijnen:
|
Beschikbaarheid leden techniekteams
Binnen de huidige spelregels van ons onderwijs is het mogelijk leerlingen en studenten uit elk type onderwijs beschikbaar te stellen voor participatie in OhO-t-teams. Zo zijn vo-leerlingen verplicht via een maatschappelijke stage vrijwilligerswerk te doen. OCW-bepalingen geven aan, dat zij dat werk ook voor hun eigen schoolorganisatie kunnen verrichten. Bij de tot nu toe uitgevoerde OhO-t-projecten zijn daar uitstekende ervaringen mee opgedaan. leerzaam voor de leerlingen en zinvol voor de desbetreffende onderwijsinstelling. Deelname van ROC-studenten aan het OhO-t-programma is heel goed mogelijk, als die gekoppeld wordt aan de opleidingsdoelen van bijvoorbeeld ‘Maatschappelijke Oriëntatie’ of als element van een stageperiode.. In het kader van stages kunnen ook hbo-studenten techniek en pabo-studenten met deelname aan OhO-t-projecten hun studie een zinvolle onderwijskundige invulling geven. Op weg naar organische groei De behandeling van techniekthema's in doorlopende leerlijnen zorgt ervoor, dat jonge kinderen het vanzelfsprekend vinden hiermee bezig te zijn. |