Aanpak
Ven Kemenade overzag in 1975 het versnipperde spelveld in het basisonderwijs. Daarom stelde Dat leidt tot een gelijk speelveld voor alle basis- en vmbo-scholen in Nederland. OhO-techniek is daarvoor ontwikkeld. Deze lesmethode zorgt ervoor dat de werkdruk voor leerkrachten niet toeneemt.
Wat is OhO-techniek?
Het idee van OhO-techniek is het onderwijsveld met vijf uitgewerkte thema's een gelijke, specifieke kennisbasis te bieden, met vrijheid voor leerkrachten om daar eigen bevindingen aan toe te voegen. Vier uitgewerkte thema's, Elektriciteit, Lucht, Constructie, Licht, beslaan het brede terrein van Natuur en Techniek. Recent is daar Leren Programmeren aan toegevoegd.
Een doorlopende leerlijn geeft Natuur en Techniek een duurzame verankering in het onderwijs. Dat betekent dat het lesmateriaal beschikbaar is voor onder-, midden- en bovenbouw (zie schema). Het lesmateriaal is zo gestructureerd dat leerkrachten er onmiddellijk mee aan de slag kunnen. Het lesmateriaal is toetsbaar, niet als controle, maar als stimulans om het profiel van leerlingen een extra accent te geven.
Kenmerken van OhO-techniek
1. Het lesmateriaal sluit aan op de SLO-kerndoelen.
2. Dit materiaal is in doorlopende leerlijn ontwikkeld, steeds op het niveau van onder-, midden- en bovenbouw.
3. Voor elk thema is er een powerpointpresentatie met vragen uit de lesstof en ondersteunend beeldmateriaal. De vragen geven leerkracht de mogelijkheid tot interactie met de klas.
4. Voor elk thema zijn er proefjes. Met beelden en uitleg daarbij zijn de proefjes goed uit te voeren. Hierdoor is hulp uit eigen omgeving van bv ouders en oudere leerlingen goed in te zetten.
OhO-t is een lesmethode die uitgaat van ervaringsgericht onderwijs met aandacht voor onderzoekend en ontwerpend leren. De evaluaties van OhO-techniek tonen aan dat leerkrachten en leerlingen inhoudelijk goede technieklessen ervaren. Vier hoofdthema's met Elektriciteit, Lucht, Constructie en Licht komen op verschillend niveau terug in de schoolcarrière.
Ven Kemenade overzag in 1975 het versnipperde spelveld in het basisonderwijs. Daarom stelde Dat leidt tot een gelijk speelveld voor alle basis- en vmbo-scholen in Nederland. OhO-techniek is daarvoor ontwikkeld. Deze lesmethode zorgt ervoor dat de werkdruk voor leerkrachten niet toeneemt.
Wat is OhO-techniek?
Het idee van OhO-techniek is het onderwijsveld met vijf uitgewerkte thema's een gelijke, specifieke kennisbasis te bieden, met vrijheid voor leerkrachten om daar eigen bevindingen aan toe te voegen. Vier uitgewerkte thema's, Elektriciteit, Lucht, Constructie, Licht, beslaan het brede terrein van Natuur en Techniek. Recent is daar Leren Programmeren aan toegevoegd.
Een doorlopende leerlijn geeft Natuur en Techniek een duurzame verankering in het onderwijs. Dat betekent dat het lesmateriaal beschikbaar is voor onder-, midden- en bovenbouw (zie schema). Het lesmateriaal is zo gestructureerd dat leerkrachten er onmiddellijk mee aan de slag kunnen. Het lesmateriaal is toetsbaar, niet als controle, maar als stimulans om het profiel van leerlingen een extra accent te geven.
Kenmerken van OhO-techniek
1. Het lesmateriaal sluit aan op de SLO-kerndoelen.
2. Dit materiaal is in doorlopende leerlijn ontwikkeld, steeds op het niveau van onder-, midden- en bovenbouw.
3. Voor elk thema is er een powerpointpresentatie met vragen uit de lesstof en ondersteunend beeldmateriaal. De vragen geven leerkracht de mogelijkheid tot interactie met de klas.
4. Voor elk thema zijn er proefjes. Met beelden en uitleg daarbij zijn de proefjes goed uit te voeren. Hierdoor is hulp uit eigen omgeving van bv ouders en oudere leerlingen goed in te zetten.
OhO-t is een lesmethode die uitgaat van ervaringsgericht onderwijs met aandacht voor onderzoekend en ontwerpend leren. De evaluaties van OhO-techniek tonen aan dat leerkrachten en leerlingen inhoudelijk goede technieklessen ervaren. Vier hoofdthema's met Elektriciteit, Lucht, Constructie en Licht komen op verschillend niveau terug in de schoolcarrière.