• Home
  • Probleem
  • Aanpak
    • Ontwikkelingen 2012-2020
  • Ervaringen met OhO-t
  • Hoe verder?
  • Contact
Onderwijs helpt Onderwijs OhO-t
www.oho-t.nl
Rol onderwijs
Effetieve samenwerking tussen verschillende scholen in een regio vraagt om een duidelijke rolverdeling tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. 

Het basisonderwijs is de vragende partij en bepaalt  wanneer OhO-t-teams welke techniekthema's 
kunnen behandelen.
Door techniekeducatie te combineren met andere vakken zijn afspraken 
daarover heel flexibel te maken.
 
en zich te beperken tot de volgende zaken:
. hun leerlingen informeren over de komst van een techniekteam;
. de hulpvraag bij een w&t-onderwerp voorleggen aan een techniekteam;
. met dat team afspraken maken over aanpak en uitvoeringsmoment;
. het OhO-t-project laten uitvoeren en evalueren;
. intern en extern overleg voeren over doorlopende leerlijnenDe rol van scholen in het voortgezet en hoger onderwijs is leerlingen en studenten beschikbaar stellen voor OhO-t-teams. 
Zij verschillen in leeftijd,
sekse en kennisniveau.

Die verschillen komen goed van pas bij de uitvoering van OhO-t met
zijn verschillende niveaus aan taken.

Het vaste stramien van 
lesroosters vraagt van
toeleverende scholen extra creativiteit om hun leerlingen en studenten  aan OhO-t-projecten mee te kunnen laten doen.

Door pabostudenten een onderwijskundig-organisatorische rol te geven bij het OhO-t-concept, blijkt dat gemis bij hen om te slaan in de beheersing van een nieuwe rijke leeromgeving ‘techniek’, die het fundament van ons onderwijs de gewenste kracht kan geven.

Deze pilot helpt ook bij het aangaan van nieuwe contacten met andere scholen in de regio. Een belangrijke aanvulling levert ROC Rivor in Tiel met haar techniekstudenten. Zij zorgen voor een belangrijke coachende en inhoudelijke versterking,

Daarnaast zien ROC-docenten met deze onderwijs-vorm kans voor het ontstaan van doorlopende leerlijnen techniekeducatie tussen po, vmbo en mbo.   

Verankering in het Paboprogramma
Pabostudenten uit regio Den Bosch hebben het volgende weten te bereiken.
1. De aversie van collega-pabostsudenten voor techniek slaat om in sympathie: van een onmogelijke kennisballast w&t naar een speels onderwijsproces OhO-t; 
2. Het management van Fontyshogeschool ervaart OhO-t als een bijzondere onderwijs-innovatie; zie
3. Binnen het Fontysprogramma krijgt OhO-t een vaste plaats.








Rol bedrijfsleven
Het OhO-t-concept verschilt fundamenteel van de meeste andere initiatieven om meer jongeren te interesseren voor techniek. 

Vooral technische brancheverenigingen of koepelorganisaties stoppen daar geld en energie in. Dat leidt tot
. Programma VTB
. Universum Programma
. VMBO-Ambitie Programma
. MBO-Ambitie Programma
. Sprint Programma
Hun afstand tot het basisonderwijs is echter groot en de aanpak loopt over veel schijven. 

Bij OhO-t gaat het om het zelforganiserend vermogen van onderwijsinstellingen, met gebruikmaking van de didactische kennis vanuit de pabo en om de capaciteit van leerlingen en studenten uit de technieksector.

Deze aanpak van OhO-t zorgt voor korte lijnen en directe kennisoverdracht naar leerlingen in het basisonderwijs.    

Toch is het bedrijfsleven 
van groot belang voor het welslagen van OhO-t.
Te denken valt aan:
1. v/mbo-stagiairs enkele dagen detacheren in
OhO-t-projecten 
2. materialen leveren voor de uitvoering van techniekopdrachten
3. inhoudelijke suggesties doen voor projecten
4. Een vertegenwoordiger leveren in de Raad van Toezicht van een regionale OhO coöperatie.    
 

Het Jeroen Bosch College (JBC) is van plan op brede schaal van de OhO-t-formule gebruik te maken en daarvoor structureel technasiumleerlingen beschikbaar te stellen. 


VNO/NCW
Op basis van de kennismaking met OhO-t gaat VNO/NCW (provincie Gelderland)  beleidsbeslissers benaderen voor steun aan  OhO-t in het Gelderse onderwijsveld.  Met name de inzet van studentondernemingen spreekt VNO/NCW zeer aan.  . 

Platform BètaTechniek en TechniekTalent.nu
Goede contacten met deze twee instanties voor techniekpromotie biedt OhO-t met zijn specifieke aanpak de kans bestaande acties aan te vullen om  bij techniek te betrekken. 

Denk daarbij aan aansluiting bij de recent ontwikkelde TechNet-organisaties, die zich vooral richten op vmbo-leerlingen en regionale bedrijven. Toevoeging van OhO-t aan die regionale netwerken kan het effect versterken dat leerlingen in het prilste stadium van hun opleiding intensief de wereld van wetenschap en techniek gaan beleven.     

Deze vorm van gecombineerde activiteiten kan leiden tot een stevige verankering van techniek aan de onderkant van de Nederlandse onderwijspiramide.  




Rol overheid
Powered by Create your own unique website with customizable templates.