Logischerwijs spelen v/mbo-opleidingen een hoofdrol bij de OhO-t-plannen. Zij zitten immers al jaren te springen om een grotere instroom
leerlingen. Daarom is het interessant dat het Lingecollege en ROCRivor in Tiel het idee 'doorlopende leerlijnen' aan OhO-t toegevoegd hebben en daarmee een krachtige, nieuwe schakel aan de OhO-t-structuur. Op de Pr. Margietschool Tiel en het Lingecollege is dit idee met succes toegepast. Meer.. Deze Tielse aanpak kan als voorbeeld dienen voor initiatieven in andere regio's. Samen met de inbreng van pabostudenten heeft het OhO-t-concept hiermee zijn ideale vorm gevonden. De ervaring leert, dat het zaak is tijdig met participerende scholen af te spreken, hoe zij in een volgend schooljaar bij OhO-t betrokken willen en kunnen worden.. . |
1. Een belangrijk aspect bij OhO-t als samenwerkingstraject is de vakinhoudelijke afstemming. Die kan op verschillende manieren tot stand komen. Bijvoorbeeld door uit te gaan van een onderdeel uit de Kerndoelen Natuur en Techniek, zoals het onderdeel magnetisme. In andere gevallen staan docenten open voor inhoudelijke suggesties van een techniekteam. Maar ook afstemming met vervolgopleidingen kan het n&t-programma bepalen, als aanzet voor doorlopende leerlijnen n&t.
Naar mate po-docenten vaker gebruik maken van OhO-t-teams, zal er een samenwerkingscultuur ontstaan, die het onderwijs op een duurzame wijze inspirerend en uitdagend maakt. |
Voorbeeld
De bs De Fonkel in Den Dungen wilde graag hun leerlingen via het thema ‘water’ met techniek en duurzaamheid in aanraking brengen. Het desbetreffende techniekteam heeft daarvoor een vijftal proefjes voorbereid. Op de foto hiernaast test een pabostudente met twee mbo-leerlingen de werking van een van de proefjes. Bij de uitvoering van de ‘water’-opdracht heeft het techniekteam vuil water meegenomen met daarbij materialen, zoals watjes, filters, zeefjes, zand, magneten, etc. die een rol zouden kunnen spelen bij de uitvoering van de opdracht aan de po-leerlingen. De opdracht luidt: ‘Jullie zijn op survival en jullie drinkwater is op. Hoe krijg je dit water zo schoon mogelijk en zou je het durven drinken?’ Leden van het techniekteam assisteren de po-leerlingen bij de volgende elementen. Groep 5 Water zuiveren (aanrommelen), vijf proefjes (experimenteren), filmpje en relaties leggen met de proefjes (linken leggen) Groep 6 Water zuiveren (aanrommelen), vijf proefjes (experimenteren), filmpje en relaties leggen met de proefjes (linken leggen) Groep 7 Water zuiveren (aanrommelen), vijf proefjes (experimenteren), chloor uit zeewater halen, destilleeropstelling, filmpje en relaties leggen met de proefjes (linken leggen) |